4 tips om te sporten na een lange werkdag

Je kent het gevoel waarschijnlijk wel: je had je voorgenomen om te gaan sporten, maar je komt thuis na een lange werkdag en wil eigenlijk het liefst gewoon neerploffen op de bank. Zeker in de winter, wanneer het koud is, je bent sowieso al moe en in de auto of de trein naar huis ben je al aan het fantaseren over je comfortabele bank en een lekker warme deken. Hoe slaag je er dan in om jezelf naar de fitness te sleuren. Hieronder 4 eenvoudige tips.

1. Maak een planning!

Voor zowat alles wat je je voorneemt, maak je het best een planning. Het is gemakkelijk om je in het begin van de week voor te nemen om 4 keer te gaan sporten, maar als je niet vastlegt wanneer je dat doet, dan is de kans groot dat je uitstelt, uitstelt en blijft uitstellen. Maak een trainingsschema, leg vast op welke dagen je welke training doet en hop met de geit! Het menselijk lichaam houdt van routine, dus als je er een gewoonte van maakt, zal het steeds gemakkelijker worden.

2. Vind een trainingspartner

Een trainingspartner kan je motiveren op momenten dat je het even niet meer ziet zitten. Stel dat jij écht geen zin hebt om te gaan trainen, maar je hebt afgesproken met je maatje dat je om 19.00 uur op de fitness zal zijn. Ga je die afspraak afzeggen? Kan je er echt mee overweg dat je partner sterker en fitter wordt en meer discipline heeft dan jij? Het competitiebeest in jou zal dat niet toestaan. Misschien dat je met tegenzin start aan je training, maar daarna zul je blij zijn dat je toch hebt door gezet.

3. Leg je sportkleren klaar

Ook dit komt neer op planning. Als je thuiskomt van je werk heb je meestal honger, en met honger kan je niet optimaal sporten. Plan dus op voorhand wat je wil eten en probeer misschien al wat voorbereidend werk te doen zoals de saus al maken of de groenten al wassen. Leg ook alles klaar wat je nodig hebt in de sportschool: kleren, schoenen, handdoek, schema, shampoo, deo… Zo hoef je als je thuiskomt niet veel meer te doen, maar kan je gewoon je sporttas nemen en vertrekken.

4. Mindset

De laatste maar meest belangrijke tip: mindset! Als je van tevoren al negatieve gedachten hebt, zal dat sowieso een slechte invloed hebben. Denk niet de hele dag ‘pfffff, straks moet ik me in het zweet gaan werken’, want dan heb je nog minder zin om te gaan. Denk aan waar je begonnen bent en kijk hoe ver je al gekomen bent. Wees je voortdurend bewust van de progressie die je al gemaakt heb, al zijn dat de kilo’s die eraf zijn, de spiermassa die erbij is of de afstand die je kan afleggen. Keep your eye on the price! En vergeet niet; je doet dit voor jezelf!

Bekijk alle sportactiviteiten