6 tips voor een gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl bestaat uit voldoende bewegen, gevarieerd eten en ontspannen waar het kan. Daarnaast is het belangrijk om niet te roken en matig te zijn met alcohol. Hier 6 tips om er een gezonde leefstijl op na te houden.

  1. Dagelijks een half uur bewegen. Bewegen draagt bij aan een goede gezondheid en een goede conditie van het hart, bloedvaten en longen. Bovendien zorgt het op de langere termijn voor een goede werking van de hersenen.
  2. Minder zitten. Onderdeel van een gezonde leefstijl is naast regelmatig bewegen, ook niet te veel stil zitten, zowel op het werk als thuis. Probeer nooit langer dan twee uur achter elkaar te zitten en sta elk half uur even op om de benen te strekken en in beweging te komen. Onderzoek heeft aangetoond dat te lang en te veel zitten niet goed is voor je gezondheid.
  3. Gevarieerd, matig en gezond eten. Eten is de brandstof van het lichaam. Door een goede balans tussen gezond eten en voldoende bewegen blijven we op een gezond gewicht. Dat is gunstig omdat het risico op diabetes en hart- en vaatziekten vermindert. Probeer daarom heel gevarieerd te eten waarin bij voorkeur verse, plantaardige en niet bewerkte producten centraal staan.
  4. Wees matig met alcohol. Matig alcoholgebruik is maximaal één glas alcohol per dag voor zowel mannen als vrouwen.
  5. Voldoende slapen en ontspannen. Voldoende slaap is belangrijk voor een goed werkend lichaam en brein. Tijdens de slaap herstelt het lichaam zich van fysieke bezigheden, maar verwerken de hersens ook indrukken van de afgelopen dag. Ook wordt opgedane kennis opgeslagen. Over het algemeen is een slaap van 6,5 tot 8 uur voldoende voor een goede nachtrust. Om gezond door het leven te gaan is een goede balans nodig tussen inspanning en ontspanning. Probeer daarom ook regelmatig tijd vrij te maken voor hobby’s en bezigheden die je leuk vindt om te doen.
  6. Niet roken. Roken vermindert de conditie en is heel schadelijk voor de gezondheid. Het verhoogt de kans op longziektes zoals astma en COPD, longkanker, hart- en vaataandoeningen en beroertes. Stoppen met roken heeft altijd zin, zelfs op hogere leeftijd.

Bekijk alle sportactiviteiten