7 tips voor dagelijkse beweging als gewoonte

Regelmatige lichamelijke inspanning heeft vele voordelen. Kinderen kunnen beter leren en zich beter concentreren. Verder geeft regelmatige lichamelijke inspanning energie en zorgt voor een betere slaapkwaliteit. Verder is het ook goed voor je gezondheid, het zorgt voor een gezond gewicht en kan ziekten voorkomen. En het laat je je lekkerder voelen en het geeft je een betere stemming. Wie wil dat nu niet voor zijn kinderen en zichzelf? Iedereen weet dat het goed is, maar het blijft lastig om in je leven in de passen. Hieronder 7 tips die van beweging een routine maken.

  1. Maak van regelmatig bewegen een prioriteit. Begin met kleine stapjes, maak daar een gewoonte van en maak dan de volgende stapjes. Neem de fiets, laat kinderen buiten spelen, ga in het weekend de natuur in.
  2. Doe aan dagelijkse beweging die je leuk vindt. Dan is het makkelijker vol te houden. En dat geldt zeker bij kinderen. Dus zoek iets wat haalbaar is voor je kind en voor jou. Als iedereen iets doet wat ze leuk vinden, kost het geen wilskracht.
  3. Begin waar je kunt. Mogelijkheden om dagelijks te bewegen zijn er altijd. Zijn bepaalde activiteiten nog te intensief? Begin dan op een lager niveau.
  4. Maak beweging een deel van je leefstijl. Doe activiteiten, die je leuk vindt. Dan is het gemakkelijk om ze in je leven in te passen. Ontdek nieuwe uitdagende activiteiten.
  5. Ga met mensen om die hetzelfde leuk vinden. Als kinderen kunnen sporten met vriendjes en vriendinnetjes vinden ze het leuk om te gaan en hebben ze plezier in sport. Dan worden ze vanzelf geprikkeld om te blijven bewegen. En het is een goede manier om nog meer vrienden te maken en ze leren ook samenwerken.
  6. Vervang eten als sociale activiteit door beweging als sociale activiteit. Afspreken met vrienden of familie? Ga eens samen wandelen in plaats van uitgebreid tafelen!
  7. Zorg voor genoeg slaap, daarmee wordt je batterij opgeladen. Dagelijkse beweging levert je energie op, maar het vraagt natuurlijk ook energie. En dat moet weer bijgevuld worden. Door voldoende slaap zorg je ervoor dat je energie weer toeneemt en je je dagelijkse activiteiten kunt doen. En een tekort aan slaap is ook gerelateerd aan gewichtstoename. Dus nog een reden om voor genoeg slaap te zorgen.

Bekijk alle sportactiviteiten