Beginnen met bewegen? Maak een beweegplan!

Wil jij meer bewegen? Wil je fit blijven, afvallen of gewoon gezonder worden? In deze 4 stappen kom je dichterbij je doel. Een beweegplan helpt je meer bewegen in je dagelijks leven te bouwen. Je bepaalt zelf waarmee je gaat beginnen en hoe groot de stappen zijn die je neemt. Hoe pak je dat aan? Mensen varen vaak op routine en het kost energie om iets anders te gaan doen. Dat geldt dus ook voor beginnen met bewegen. Het helpt om van tevoren te bedenken wat je anders kunt en wilt doen. Een plan helpt je om ook echt uitvoering te geven aan je voornemen om actiever te worden.

Beweegplan stap 1: Bepaal je doel

Wat wil je bereiken, welk doel heb je voor ogen? Ga je meer bewegen voor je gezondheid? Of wil je je conditie verbeteren? Afhankelijk van de antwoorden stel je je eigen beweegplan samen. Bouw het rustig op en geef jezelf de tijd om wennen aan een nieuw dagpatroon.

Stap 2: Bedenk wat je wilt doen

Wil je graag alleen sporten of in een groep? En houd je van individuele sporten of van teamsporten? Op internet vind je informatie over de mogelijkheden om je aan te sluiten bij een sportvereniging of beweeggroep bij jou in de gemeente. Maar je kunt natuurlijk ook beginnen met bewegen zonder dat je je aansluit bij een vereniging. Wandelen, fietsen, hardlopen en skeeleren kun je prima alleen en vanuit huis doen.

Stap 3: Plan het bewegen in

Je hebt nu je doelen bepaald en gekozen wat je wilt doen. Nu kun je een planning maken. Bekijk je dagelijkse dagindeling en kijk op welke momenten je in het dagelijks leven meer kunt bewegen. Kies een aantal ideeën uit om mee te beginnen en houd deze de komende weken vol. Plan minimaal vier keer per week 10-20 minuten in om je gekozen beweegactiviteit uit te voeren. Probeer zo elke dag 30 minuten actief te zijn.

Stap 4: Stel je doel bij

Maak na één of twee maanden de balans op. Meestal zijn nieuwe gewoonten dan aardig ingesleten. Welke doelen en acties in je beweegplan zijn gehaald? Goed bezig! Je kunt het volgende doel stellen. Is het niet of niet helemaal gelukt? Bedenk dan hoe je je doel toch zou kunnen halen. Misschien was de lat te hoog en moet je je doelstelling bijstellen. Liever met kleine stapjes je doel bereiken dan direct opgeven! De investering in tijd en inspanning betaalt zich dubbel en dwars terug.

Bekijk alle sportactiviteiten