Beginnen met sporten

Beginnen met sporten valt niet mee. Dat komt, omdat je jezelf een nieuw gedragspatroon moet aanleren en dat vol moet houden. De motivatie daarvoor is een combinatie van goede voorbereiding, kennis, doelen stellen, discipline en het vermijden van valkuilen.

Doelen stellen

Veel mensen die beginnen met sporten, raken snel ongemotiveerd omdat ze zichzelf geen doel hebben gesteld. Een doel geeft houvast om elke keer die sportschoenen aan te trekken. Of ze hebben wel een doel, bijvoorbeeld een betere conditie, maar vervolgens houden ze niet bij wat voor resultaten ze boeken. Het is belangrijk om je voortgang bij te houden, want je komt natuurlijk nergens als je niet weet waar je heen gaat. In sommige gevallen is het verstandig om bijvoorbeeld een fitnessinstructeur om hulp te vragen bij het vaststellen van je doelen. Hiermee voorkom je dat je onrealistische doelen bedenkt en dat voorkomt weer teleurstelling.

Realistisch zijn

Het is niet makkelijk om het sporten vol te houden. Ruim 50 procent van de mensen die beginnen met sporten, houdt het niet vol. Dat komt vaak doordat ze het sporten onderschatten. Niet alleen het sporten kost energie, ook het jezelf motiveren om te gaan sporten kost energie. Daar moet je rekening mee houden! Daarnaast gaan mensen er vanuit dat sporten altijd leuk moet zijn, maar dat hoeft niet zo te zijn. Natuurlijk is het mooi meegenomen als je het leuk vindt, dat motiveert alleen maar meer. Maar je moet je realiseren dat je het doet voor een goed doel: je onderhoudt je lichaam. Je mag dus heel trots op jezelf zijn als je elke week, of zelfs meerdere keren per week, sport. Dit soort succeservaringen heb je nodig om gemotiveerd te blijven.

Gemotiveerd blijven

Er zijn veel elementen die ervoor zorgen dat je gemotiveerd blijft. Structuur is bijvoorbeeld erg belangrijk. Wie elke keer op hetzelfde tijdstip gaat sporten, maakt er sneller een gewoonte van. En een gewoonte kost minder energie. Voor sommige mensen helpt het om samen te gaan sporten. Ze hebben dan een stok achter de deur, maar tegelijkertijd kan dat een valkuil worden. Als je sportpartner een keer niet gaat, is de verleiding groot om zelf ook niet te gaan. Zet eens op een rijtje wat jouw valkuilen zijn, dan kun je ze proberen te voorkomen. Ook helpt het om afspraken te maken met jezelf. Je bedenkt welke doelen je wilt bereiken en houdt actief bij hoe ver je bent. Je kunt bijvoorbeeld een contract maken. Hierin zet je alle afspraken die je met jezelf hebt gemaakt, bijvoorbeeld dat je wilt afvallen of op welke dagen je gaat sporten.

Bekijk alle sportactiviteiten