Kan ik afvallen met krachttraining?

Val ik niet af als ik aan krachttraining doe? Onzin! Van krachttraining kún je uiteindelijk wel afvallen. Maar: om af te vallen moet er altijd sprake zijn van een negatieve energiebalans. Een voorbeeld. Michael besluit vanaf nul te gaan sporten. Hij gaat twee keer per week een uur krachttraining doen. Hij gaat dan wat extra spiermassa opbouwen, maar de hoeveelheid is afhankelijk van de aanleg van Michael. Dat beetje extra spiermassa zorgt op de korte termijn (weken, enkele maanden) niet tot een noemenswaardig hoger energieverbruik. Ofwel, Michael gaat dáár niet van afvallen.

Verbruik van calorieën

De intensiteit van een gemiddelde krachttraining is namelijk niet zo heel erg hoog. Michael verbruikt afhankelijk van zijn lichaamsgewicht zo’n 300 à 450 kcal per uur (bij bijvoorbeeld cross-fit wel wat meer). Op een week genomen is dat ook niet zo heel erg veel. Michael zal er op termijn wel iets van afvallen – mits hij het niet gaat compenseren door calorierijke weight gainers en suikerbevattende eiwitshakes te drinken.

Gewicht stijgen of dalen?

Michael gaat door krachttraining extra spiermassa opbouwen. Dit zijn geen kilo’s per maand, maar brengt wel gewicht met zich mee. Maar de vetmassa verdwijnt niet ineens. Vetmassa wordt immers geen spiermassa. Het kan dus zijn dat iemand in het begin niet afvalt van krachttraining, of zelfs lichtjes in gewicht toeneemt. Of het gewicht daarna gaat dalen is afhankelijk van een negatieve energiebalans. Een negatieve energiebalans betekent dat je meer energie verbruikt dan je met je voeding binnenkrijgt. Afvallen doe je dus door krachttraining in combinatie met duurtraining / conditietraining en door gezond te eten.

Bekijk alle sportactiviteiten