Meer weten over zweten

Naast een paar duizend apocriene zweetklieren, heeft een mens zo’n 2 tot 5 miljoen exocriene zweetklieren over heel het lichaam. Deze laatste reguleren onder andere je lichaamswarmte. Doordat we zweten bij koorts of inspanning, raken we overtollige warmte kwijt. Je koelt af doordat zweetdruppels op je huid verdampen. Zo houden we onze lichaamstemperatuur op peil. Hoeveel vocht je verliest met zweten tijdens een inspanning hangt af van de intensiteit en de duur van de activiteit, de temperatuur en vochtigheid waaronder je actief bent en je conditie.

Weetjes

  • Een mannenlichaam bestaat gemiddeld uit 63 procent vocht, een vrouwenlichaam uit 52 procent. Vrouwen hebben vaak meer vetweefsel en dat bevat geen vocht.
  • Je verliest vocht via urine, ontlasting, uitademing en zweten.
  • Tijdens een uurtje sporten, zweet de gemiddelde persoon één liter vocht. Tijdens zware inspanningen onder warme en vochtige condities kun je 1 tot 2 liter per uur verliezen.

Te weinig of te veel vocht

Als je te weinig vocht binnenkrijgt, kun je uitdrogingsverschijnselen krijgen zoals dorst, droge mond en tong, minder zweten en plassen, oververhitting, sufheid, hoofdpijn, misselijk, spierkrampen, een strakkere huid, snellere hartslag, zwakheid, flauwvallen door verlaging van je bloeddruk of je verward voelen. Te veel drinken kan tot verdunning van het bloed leiden met vochtophoping in de hersenen tot gevolg. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken.

Manieren om te checken of je genoeg drinkt

Is je urineproductie voldoende? En is je urine helder van kleur? Dan is de vochtbalans goed. Donkere urine wijst op enige mate van uitdroging. Houd bij hoeveel liter je drinkt voor, tijdens en na het sporten. En weeg jezelf voor en na een wedstrijd of training. Eén kilo komt ongeveer overeen met één liter vocht. Het lichaamsgewicht mag maximaal 1 tot 2 procent gedaald zijn na inspanning. Gewichtsverlies van 3 procent (2,25 liter vocht voor iemand van 75 kilo) zorgt al voor een forse daling van de prestatie. 5 procent gewichtsverlies zorgt voor 30 procent prestatieverlies!

Bekijk alle sportactiviteiten