Tips om niet te laat te komen

Kom je vaak te laat? Heb je altijd haast? En vergeet je dingen in je haast? Zitten er vaak mensen ongeduldig op je te wachten? Dan wordt het tijd om daar iets aan te doen. Waarom kom je altijd te laat? Hieronder 7 veel voorkomende redenen en wat je eraan kan doen.

  1. Je staat te laat op. Als je je ‘s ochtends zo uitgeput voelt dat je niet uit bed kan komen, is het verstandig om eerder naar bed te gaan. Als je niet genoeg slaap krijgt, is dat van zowel van invloed op je gezondheid als je psychisch welbevinden.
  2. Je wil nog één klein dingetje doen voor je gaat. Als je altijd nog snel een e-mail wil versturen of een was in de wasmachine stoppen voor je gaat, vraag jezelf dan af of je dat écht nog van tevoren redt.

    3. Je onderschat de reistijd. Als je ervan uitgaat dat je in 20 minuten op de training bent en je er in werkelijkheid minstens een half uur over doet, kom je altijd te laat. Bepaal hoe laat je uiterlijk moet vertrekken om op tijd te zijn. Neem een marge voor onvoorziene omstandigheden. 

    4. Je kunt je sleutel/beurs/gsm/bril niet vinden. Niets is vervelender om naar je spullen te moeten zoeken als je haast hebt. Bewaar je belangrijkste spullen op een vaste plaats. Moet je nog meer dingen meenemen naar de training, stop die dan alvast de avond van tevoren in je tas.
  3. Andere mensen thuis sturen de boel in de war. Je vrouw staat te lang onder de douche, je zoon kan zijn werkboek Frans niet vinden, … Dan ben jij de klos. Het is moeilijk om zelf op tijd te komen, maar nog moeilijker om anderen op schema te houden. Ook hier geldt: kijk vooruit. Kies een vaste plaats om dingen te bewaren, schooltassen de avond van tevoren inpakken, kleding ‘s avonds klaar leggen, enz.
  4. Je wil eigenlijk niet gaan. Als je je training zo haat, moet je dat signaal niet negeren: dan wordt het tijd om naar iets anders uit te kijken.
  5. Je werk loopt uit en daardoor kom je te laat op de training. Soms is dit onvermijdelijk, maar als je het steeds weer gebeurt, is het goed om na te gaan waaraan dat ligt. Want dan moet je er toch proberen iets aan te doen.

Bekijk alle sportactiviteiten