Weetjes over spier- en vetweefsel

Spierweefsel, vetweefsel, er valt heel veel over te lezen. Hieronder een paar leuke weetjes.

  • Je vetpercentage stijgt als je ouder wordt, dat is een natuurlijk proces. Ouderen bewegen vaak minder. Wat veel mensen niet weten, is dat als je minder beweegt, je spiermassa afneemt en je daardoor een lagere stofwisseling krijgt en dus ook sneller aankomt.
  • Mensen die niet actief zijn, verliezen elke 10 jaar 3 tot 8% spiermassa. Al na twee weken inactiviteit, bijvoorbeeld een blessure, ziekenhuisopname of strandvakantie, neemt de spierkracht behoorlijk af.
  • Uit onderzoek  blijkt dat jongeren die twee weken inactief zijn een derde van hun spierkracht verliezen, bij ouderen is dat een kwart. De hoeveelheid kracht die bij jongeren verloren gaat, staat gelijk aan 40 tot 50 jaar verouderen.
  • Een gezonde 65-jarige is na tien dagen liggen in een ziekenhuis 15% van zijn spieren kwijt.
  • Ook al weeg je hetzelfde als een vriend(in), je vetpercentage kan heel verschillend zijn.
  • Mannen hebben van nature een lager vetpercentage dan vrouwen.
  • Een gezond gewicht bereken je met je BMI, maar het zegt niet alles over de hoeveelheid vet.
  • Bij appelvormige mensen zit het vet rondom de buik en de organen opgeslagen; dit zogenoemde viscerale vet is in geval van een overschot niet goed voor je gezondheid.
  • Peervormige mensen hebben vaak dikkere billen en dijen: het vet zit vooral rond het onderlichaam; dit is minder schadelijk voor je gezondheid.

Bekijk alle sportactiviteiten